Na onze eerste presentatie werd duidelijk dat er nog veel te doen was. Ons “Mammut for Live” prototype (vanaf hier M4L genoemd.) liep tegen clicks aan en problemen met de Vector Size in Max for Live maakten het niet beter. Ook werd er van ons gevraagd om Mammut te vergelijken met M4L, iets wat we toen nog niet hadden gedaan.
We startten na deze les met downsamplen. Downsamplen en upsamplen is in Max for Live gemakkelijk mogelijk met behulp van het poly~ object. We hoeven hiervoor niet zelf een downsampling algoritme te schrijven, omdat alles binnen poly~ gebeurd op een kleinere sample rate en poly~ het materiaal daarna weer upsamplet voordat het de outlet verlaat. De enige limitatie hiervan is dat we in machten van 2 moeten werken, maar dat is voor ons juist handig, omdat de hoeveelheid downsampling in dezelfde verhouding gebeurt, ongeacht de sample rate van de audio die erin gaat. We downsamplen 4 keer met een FFT-size van 2^17. Hierdoor is het stukje audio dat we FFT’en even groot als wanneer we een FFT-size van 2^19 (ongeveer half miljoen samples) zouden gebruiken. We komen hiermee in de buurt van de orde van grootte van Mammut, zonder dat het hele grote CPU spikes oplevert. Daarnaast ga je vanaf 8x downsamplen de artifacten van het downsamplen ook echt horen en is de vertraging nog enigszins behapbaar.
Uiteindelijk is dit hoe ons eindresultaat eruitziet.


De “Must have”-s van onze MoSCoW zijn behaald en daar zijn we trots op. De Bin Scrambler is een leuk (versimpeld) effect dat in Mammut Block Swap heet maar de toepassingen daarvan zijn gelimiteerd. Ook zijn we tevreden met het feit dat de vergelijking tussen Mammut en M4L niet 1:1 is: dit betekent dat het gebruiken van een kleinere bin size dan Mammut (iets wat overigens niet heel moeilijk is) het live aspect inderdaad tot zijn recht laat komen. Onze drone-sounds worden daarmee transparanter en herkenbaarder.
